Eskaria eta
eskaintza teoria ekonomikoaren oinarriak dira; hau da, merkatuan
dauden produktu eskuragarrien
kantitatea eta kontsumitzaileek produktu bat eskuratzeko nahiaren arteko
interakzioa da, Erdi Aroan sortuta.
Hainbat ekonomilarien teoría adierazten dutenez; Nahiz eta prezioa justu
izan behar eskarientzat, kontuan izan behar da ere produktutuen kostea. Alfred
Marsall ekonomilari britaniarra konprobatu zuen bezala, eskaria eta eskaintza
elkarrekin lantzen dute merkatuko prezioa ezartzeko. Bi merkatu mota daude: A
epe laburrekoa(janaria, edariak…) eta B epe luzeean (altzairuak…).
’Marshalen artaziak’ grafiko bat da non eskaria eta eskaintza gurutztzen
dira x bat sortuz. Bi lerroak elkartzen diren lekuari oreka puntua esaten
zaio.eskaintza eta eskariaren oreka lortzeko ezaugarri hauekbete behar ditu:
Enpresa batek salduko dituen produktuen
kopurua erabakitzeko kontuan hartu behar du zenbateko prezioan saldu ahal
dituen. Horretarako erreparatu behar dio makinariari, instalazioari… Produzio
kostuak merkatuan ordainduko dutena baino handiagoa bada enpresek produktua
murriztuko dute. Baina alderantziz gertatzen bada enpresek ahaleginduko dira
gantzia gehiago lortzen.
Eskaria
Honek kontsumitzaileen ikuspuntua hartzen du. Produktu baten prezioa
igotzean eskaria nahi ta nahi ez jaisten da, beharrezko ondasunak izan ezik,
hala nola, janaria, sendagailak etb. Kontsumitzaile batzuk dirua beste gauza
batzuetan gastatzea hobeagoa dela pentzaten dutelako edo ezin dutelako aurre egin kostuei.
Hala ere muga batzuk daude prezioak noraino jaisteko. Hau da, prezioa ez da bakarra eskariari kalte egiten due,
lehentasunak eta jarrerak ere.
Produktu bat modan jartzen bada eskaria ere igotzen da, eskariak kantitate
gehiago nahi dutelako edozin prezioan.
Produzitzaileak preferenztiak manupulatu ahal dute publizitatearekin eta
jendearen jarrerak aldatu.
Oreka puntua
Kontsumitzzaileen
helburu nagusia produktu batetik ahal duten diru gutxien ordaintzea da; beste
aldetik produktoreen helburu nagusia produktuak ahal duten kantitate handienean
saltzea da. Prezio altuak badira kontsumitzaileak interesa galdu eta azkenean
produktua erosi gabe uzten dute. Aitzitik prezio baxuegiak badira
fabrikatzaileak ezin dituzte irabiziak lortu produktuak ekoizten jarraitzeko.
Horregatik oreka puntu bat builatu behar
dute, bientzat errentagarria izateko eta biek zerbait positiboa irabazteko.
Nahiz eta erraza dirudi arazo asko ditu, esate baterako; Lokalizazioa,
merkatuaren tamaina, edota denbora.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina
Oharra: blogeko kideek soilik argitara ditzakete iruzkinak.